محد همتی – مطالبات فرهنگیان (قسمت پایانی)
- شناسه خبر: 5663
- تاریخ و زمان ارسال: 11 اردیبهشت 1402 ساعت 3:50

محد همتی – مطالبات فرهنگیان (قسمت پایانی)
در آستانهی هفتهی معلّم سال ۱۴۰۲، آموزشوپرورش بیشاز هر زمان دیگری نیازمند مدیران شجاع و عملگرا میباشد. جو حاکم بر مدارس و فضای مجازی فرهنگیان نشان میدهد که فاصلهای به عمق درهای ناپیدا بین کادر آموزشی و اداری و مسئولان شکلگرفته است.
نیست رنگی که بگوید با من
هر دم این بانگ برآرم از دل
اندکی صبر، سحر نزدیک است
وای، این شب چقدر تاریک است
رابطه حکمرانان با مردم، رابطهی دوسویه است، نمیتوان از معلمان انتظار تحّول و اصلاح بنیادی و ساختاری را داشت در صورتی که آنان به شما اعتماد و در نتیجه باور و اعتقاد ندارند و دائماً ضرب آهنگ سیاستهای اعلامی و دستوریتان را میشنوند و رفتار و عمل ناهمگون را میبینند.حضرت علی (ع) درباره حقوق والی و مردم میفرماید: «هر گاه مردم حقوق والی را ادا کنند و حاکم نیز حقوق مردم را ادا نماید، حق در بین مردمان عزیز خواهد شد و قواعد دین برقرار میماند، نشانههای عدالت استوار و سنتها در بستر خود قرار خواهند گرفت حضرت علی (ع) میفرماید که محصول آن برقراری صلح و روزگار صالح خواهد بود و امید به بقا و پایداری دولت بوده و دشمنان مأیوس خواهند شد و امنیت پایدار و برقرار خواهد ماند.»
* فرمایشات علی (ع) سنتهای قطعی دوام یک روش حکمرانی بر پایهی مردمسالاری است. آیا توانستهایم چنین رابطهای بوجود آوریم؟! اعتماد معلمان را ما میسازیم و اعتقادشان از دل این اعتماد شکل میگیرد، آیا توانستهایم روشی را برگزینیم که حداقل ۵۰ درصد معلمان از عملکردمان رضایت داشته باشند؟!
* میلیونها کلمه در اجرای رتبهبندی ناقص فرهنگیان در رسانهها منعکس شد، آیا دستگاهها، کارکنان و مدیرانی که حقوق و مزایای ۴۰ و۵۰ میلیونی دریافت میکنند تا این اندازه رسانهای شدهاست؟!
* صحرایی سرپرست وزارت آموزشوپرورش میگوید: «آینده کشور در دست در آموزشوپرورش است.» جناب سرپرست، امروز کشور را معلمان میسازند، شما هم به فکر امروز آنان باشید و برنامههای عملیاتی خود را در راستای مطالبات فرهنگیان اعلام کنید، چالش عمدهی کشورهایی چون ایران این است که بهخوبی نتوانستهایم شرایط موجود را به شرایط مطلوب گره بزنیم و لذا در همه حال جامعه هدف را به آینده و قیامت حواله دادهایم و در انتظار ناجی بودهایم تا ما را نجات دهد، این شروع عقبماندگی کشورمان شد که مجدداً صحرایی با این ادبیات آغاز کردهاست؟!
* مدیرکلّی آمدهاست وحتی یکبار از کانون بازنشستگان استانی دعوت نکرده تا درد دل نمایندگان هزاران بازنشسته را بشنود و سینهی مالامال درد خود را بگشانید و حداقل مطالبات آنان را در حوزهی حقوق و دستمزد، خدمات رفاهی و درمانی و… به تامّل و تفکّر بنشیند؛ جلسات مکّرر در ساعات اداری آفت رابطه مدیران با معلمان بوده و شکافهای موجود را افزایش میدهد.
* در هفتهی معلم، عیدی به معلمان انتشار مکرّر پیام و زنگ سپاس نیست، پیامهای اعلامی، بیخاصیت شده و فرهنگیان را دچار بیاشتهایی در کلام و سخن نموده است. بیاییم آموزشوپرورش را منظومهای اداره کنیم و حتی انتخاب مدیران ردههای مختلف برآیند انتخاب معلمان باشند تا انگیزههای شغلی و حرفهای افزایش یابد.
انتظار میرود در این هفته آقای استاندار بهعنوان رئیس شورای آموزشوپرورش یک بار لیست حقوق معلمان را با کارکنان و مدیران خود مقایسه کند و با چند معلم و پیشکسوت منتقد و بهدور از جلسات کلیشهای، نشست و هماندیشی داشته و پیگیر مطالبات آنان باشد.
عدم اجرای طرح ملی مسکن در آموزشوپرورش، عدم توسعه مراکز رفاهی و تفریحی فرهنگیان که روزگاری بدون حتی یک ریال اعتبار دولتی، چندین پروژه در مشهد و شهمیرزاد و دامغان و گرمسار و سمنان آغاز شد که امروز صدها میلیارد تومان ارزش افزوده دارد. همان افرادی که در قطار پیشرفت رئیسی سوارند و و در هر ایستگاهی افراد را پیاده میکنند، آن روز به قطار توسعه آموزشوپرورش سنگپرانی میکردند، باشد که امروز گذر از پوست کنند و مغز حقیقت را ببینند…