فیلترینگ فضای مجازی و چند نکته فضای مجازی
- شناسه خبر: 15183
- تاریخ و زمان ارسال: 22 مهر 1403 ساعت 11:59

مانند هر فناوری دیگری در کنارفوایدو فرصتهای بیشماری که ایجاد میکند میتواند تهدیدها و تبعاتی را هم به همراه داشته باشد که قاعدتاً باید مدیریت درست و منطقی در مورد آن صورت گیرد تا آنها به حداقل برسند. مدیریت فضای مجازی و کنترل آن باید از جنبههای مختلف صورت گیرد ازمسایل اجتماعی و اخلاقی تا حمله هکرها و یا جلوگیری از نفوذ آنها در سیستمها و سامانههای مختلف کشور که میتواند خسارات جبران ناپذیر را به بار آورد. طبعا مدیریت در این زمینه هنگامی قابل قبول است که ضمن کنترل علمی آن مردم نیز از مزایا و فواید این فناوری بهرهمند شوند و در این مسیر با موانع متعدد روبرو نگردند. به عبارت دیگر اگر مدیریت و کنترل فضای مجازی طوری باشد که مردم و بخشهای دولتی و خصوصی نتوانند آنطور که باید و شاید استفاده لازم را از آن ببرند و کاهش شدید سرعت اینترنت و فیلترینگ و محدودیت های بیقاعده مانع استفاده مناسب از این فناوری بیهمتا و گسترده گردد و توجیه آن هم این باشد که ممکن است از آن سوء استفاده شود و تبعات امنیتی ، اجتماعی و اخلاقی را به همراه داشته باشد مانند این است که بگوییم برای جلوگیری از تصادفات رانندگی سرعت خودروها باید ۱۰ کیلومتر در ساعت باشد و در جادهها هم موانع متعدد ایجاد گردد که در این صورت مدیریت درست، منطقی و علمی صورت نگرفته و ضررها و تبعات آن بیشتر است بنابراین در گام اول برای یک مدیریت درست، منطقی و علمی در رابطه با فضای مجازی باید به پرسشهایی که در افکار عمومی در این مورد مطرح است به دقت پاسخ داده شود تا برنامهریزی مناسبی در این مورد صورت گیرد. 🔹️نخست: سرعت اینترنت و آزادی اینترنت از شاخصه های توسعه یافتگی است و معمولاً در کشورهای توسعه یافته این شاخصها بالا و مطلوب هستند ولی سرعت اینترنت در کشور ما در بین ۱۸۰ کشوری که بررسی شدهاند در رتبه ۱۵۴ قرار دارد که این موضوع با اهدافی که در سیاستگذاریها و برنامهریزیها داریم در تناقض است و خود عاملی برای کندی روند پیشرفت و توسعه یافتگی و مانع بزرگی برای اشتغالزایی از طریق این فناوری است و به همین خاطر است که سنگاپور به عنوان یک کشور آسیایی توسعه یافته پر سرعتترین اینترنت را دارد و سوریه، یمن و افغانستان کمترین سرعت را در اینترنت دارندبنابراین اصلاح این روند یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. 🔹️دوم: استفاده مسئولین و مقامات عالی رتبه کشور از اینترنت خاص و یا حضور در فضای مجازی و استفاده از نرمافزارهایی که فیلتر هستند تناقض آشکاری است و سوالات زیادی را در ذهن مردم و افکار عمومی ایجاد میکند و زمینه بیاعتمادی ملی را فراهم میآورد که تبعات آن بیش از هر چیز دیگری است. 🔹️سوم: استفاده از فیلترشکنها خود حواشی و ضررهای زیادی دارند که هم در بعد امنیتی است که اخیراً وزیر جوان ارتباطات به آن اشاره کردند و هم از جنبههای اخلاقی و اجتماعی قابل بحث و بررسی است و با توجه به اینکه اکثر مردم و همه اقشار جامعه و در همه سنین برای عبور از فیلترینگهای اکثراً بدون توجیه و غیر منطقی از ان استفاده می کنند بنابراین جنبههای امنیتی اجتماعی و اخلاقی آن وسیع و گسترده است و میتواند از ابعاد مختلف برای جامعه ما خطرآفرین و مشکل ساز باشد. 🔹️چهارم: دولت، قوه قضاییه و نهادهای نظارتی باید پیگیری و مشخص نمایند که هزاران میلیارد تومان درآمد ناشی از فروش فیلترشکنها به جیب چه کسانی میرود. طبعا شناسایی و برخورد قانونی با آنها کار چندان دشواری نیست پس چرا در این مورد تعلل و کوتاهی میشود یا شاید سرنخ تجارت فیلترشکنها هم در دست کسانی است که به راحتی در این کشور میلیاردها دلار قاچاق کالا انجام میدهند. و این سوال جدی در افکار عمومی است که باید به آنها پاسخ داده شود. در یک کلام اگر مدیریت درستی در مورد فضای مجازی صورت نگیرد فرصتهای بینظیرو بی بدیلی که در این رابطه وجود دارند تبدیل به تهدید می گردند وضمن اینکه مانع اشتغالزایی و تولید ثروت می شودو رشد و توسعه کشور کند می شوددر عین حال هزینه های گزاف و جبران ناپذیری را به میهن عزیزمان تحمیل می نماید.