دکتر احمد همتی – بحران آب و چند نکته
- شناسه خبر: 5977
- تاریخ و زمان ارسال: 31 اردیبهشت 1402 ساعت 3:23

همزمانی چند موضوع مرتبط با آب در هفته گذشته باعث شد یادداشت امروز را به این موضوع اختصاص دهم و نکاتی کوتاه و به اختصار در حد این ستون تقدیم نمایم.
* رویداد اول، سفر رئیسجمهور به استان سیستانوبلوچستان و مطرح کردن مجدد و مکرر حقابهی ایران از رود هیرمند بود که طی توافق سال ۱۳۵۱ کشور افغانستان باید به استان کمآب و تشنهی سیستانوبلوچستان تخصیص دهد که حداقل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این اتفاق نیفتاده و حتی چاههای ژرف هم نتوانسته مشکل بیآبی استان را حل کند و بههمین دلیل رئیسجمهور اینبار با لحن جدیتر و قاطعتری اینموضوع را بیان کردند که البته با واکنش تند و غیرمنطقی حکومت طالبان روبرو شد.
* رخداد دیگر هشدار سازمان ملل در مورد خشکسالی گسترده و کمسابقهی عراق بود که بخشی از آن مربوط به اقدامات دولت ترکیه در رابطه با مهار رودهای منتهی به عراق و حتی ایران است. این موضوع در کنار چالشهای مشابه با برخی از همسایگان دیگر نشان از جدی بودن بحران آب در منطقه دارد.
* خبر دیگر مربوط به سفر رئیس سازمان محیطزیست به استان سمنان و اظهارات ایشان در مورد طرح انتقال آب دریای خزر به استان بود که واکنش چندانی را در سطح استان بههمراه نداشت و از طرف مسئولین و نمایندگان استان هم با سکوت همراه بود بنابراین لازم است در این مورد به ذکر چند نکته بپردازیم؛
یکم، همانطور که گفته شد بحران آب یک چالش منطقهای و جهانی است که طبق پیشبینیها در آینده جدیتر هم خواهد شد و بویژه کشور ما که در منطقه خشک و نیمهخشک قرار دارد بیشترین تأثیر را از این وضعیت دشوار خواهد پذیرفت و فشارها و کارشکنیهایی که از طرف همسایگان ما وارد میشود این بحران را تشدید خواهد کرد بنابراین اگر سیاستگذاران و مجریان ما آیندهنگری و درایت کافی در این زمینه نداشته باشند قطعاً کشور ما با ابر چالش جدی و خطرناکی در آینده نزدیک روبرو خواهد گردید.
دوم، اظهارنظر غیرمسئولانه و ناآگاهانه رئیس سازمان محیط زیست کشور مبنیبر اینکه «در خصوص انتقال آب دریای خزر به استان سمنان هیچ پروندهی مفتوحی وجود نداشته و این موضوع برای استان کویری سمنان ضرورتی ندارد» و یا «جهت مرتفع شدن مشکل آب شرب به این استان باید از ظرفیتهای دیگری استفاده شود» از جمله سخنانی است که باید بهخاطر منافع استانی و منافع ملی پاسخ مناسب از طرف مردم و مسئولین به آن داده شود از جمله اینکه هیچ مسئولی حق ندارد با پروژهای که مصوبه قانونی و و ردیف بودجهای دارد و تمام مراحل کارشناسی، زیستمحیطی، اجتماعی و… را طی کرده و با حدود ۴ هزار صفحه مستندات علمی و پژوهشی و کارشناسی که طی یک دهه صورتگرفته درنهایت در سال ۹۸ به تأیید و تصویب دولت و مجلس وقت رسیده است بصورت سلیقهای برخورد نماید و در شرایط دشوار تحریمها و تحدیدهای جهانی و منطقهای در زمینههای مختلف از جمله آب بهجای رفع مشکلات مردم، سخنان و رفتارهایی را داشته باشد که نتیجه آن خود تحریمی خواهد بود و میتواند برای میهن و مردم ما فاجعه بار باشد. بویژه اینکه آب دریای خزر جزو آبهای سرزمینی ماست و درحالحاضر سایر کشورهای حاشیهی آن که تنشهای آبی کمتری نسبتبه ما دارند از این آب بهرهبرداری میکنند. بنابراین موضوع استفاده از آب خزر صرفاً یک بحث استانی نیست بلکه در تراز ملی است بویژه استان سمنان از نظر وسعت و بهلحاظ ظرفیتهای عظیم معدنی، صنعتی، جغرافیایی و انسانی میتواند بهعنوان لنگرگاه اقتصادی و امنیتی کشور در نظر گرفته شود و از بعد پدافند غیرعامل از آن استفاده مناسب گردد و لازمهی آن این است که مسئولان ما لااقل چشمانداز دهساله استان و کشور را ببینند و طوری سخن نگویند که نشان از روزمرگی مدیریت و سیاست گزاری آنان دارد.
سوم، بارها به مسئولان استانی در مورد تشکیل ستاد آب استان پیشنهاد داده شد تا درباره مسایل و مشکلات آبی استان و با حضور مسئولان و کارشناسان کشوری تشکیل گردد تا علاوهبر پیگیریهای مستمر و سازماندهیشده و یکپارچه اطلاعات درست و مستندی به مسئولان کشوری منتقل شود تا از این به بعد سخنان سنجیدهتر، منطقیتر و قانونمندتری را از زبان آنان بشنویم و کارها بر روال درستتری پیش برود و نتایج مطلوب به دست آید و اگر چنین ستادی تشکیل نمیگردد چرایی آن را به مردم اعلام نمایند.