محمد همتی – حکم خدا !
- شناسه خبر: 6283
- تاریخ و زمان ارسال: 22 خرداد 1402 ساعت 2:58

آقا تهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس میگوید: «حجاب حکم خداست و با قانون دولت و مجلس هم لغو نمیشود.» با مطالعه تاریخ ابن خلدون و قرآن جامعهشناسی اتوپیا و قرآن و عقاید اجتماعی، پی خواهیم برد که حکم خدا بسیارند و باید این احکام را بصورت یک مجموعه دید، نمیشود عدالت و اخلاق را قربانی سیاست کرد و از مردم انتظار اجرای احکام گزینشی خداوند را داشت. اگرچه در میان علمای مسلمان در این زمینه نظریات و آرای متفاوتی وجود دارد.
آقا تهرانیها و حسین شریعتمداری ها که کشف حجاب را ریشهی همهی معضلات میدانند، بهطور جامع و چندبعدی قوانین و جامعهشناسی ظهور و افول تمدنها از نگاه قرآن و نهجالبلاغه را تحلیل نکردهاند که عوامل سقوط حکومتها فراوانند که شاهبیت آن بیعدالتی، ظلم و ستم و قربانی شدن اخلاق برای حفظ سیاست است. به گفته شهید مطهری در کتاب نظام اقتصادی اسلام: «اصل نومن ببعض و نکفُرُ ببعض». همانطور که قرآن کریم میگوید مطرود است. علیهذا یا باید اسلام را دربست بپذیریم یا دربست رد کنیم. آنانی که صرفاً حجاب را حکم خدا میدانند و نگاه گزینشی به دین و دیانت مردم دارند نمیتوانند اسلام تحقیقی را به اسلام تحمیلی و یکسویه تبدیل کنند، تاریخ بشر گواه این مدعاست. شهید مطهری در همین کتاب میگوید: «تا حدود مسائل اقتصادی اسلام روشنتر نشود، حدود عدالت و امانت و عفت و احسان و همچنین حدود دزدی و خیانت و رشوه روشن نمیشود.» روزگاری کتابهای علامه محمدرضا حکیمی بخصوص باب «عدالت الحیاه» را میخواندم. ایشان ستون پایه حکومت از نگاه علی (ع)را عدالت بیان میداشتند نه صرفاً عبادت.» العدل حیات الاحکام» و الرعیته لایُحصلحها الا العدل، مردم را چیزی جز عدالت اصلاح نمیکند و عدالت اساس و پایهی ماندگاری احکام عملی اسلام در هر حکومتی است. آیا عامهی مردم نه مردم دهدرصدی جامعهی دو قطبی!!! به این سنت قطعی ظهور و افول تمدنها و قدرتها باور و اعتقاد دارند؟!
محی الدین محّمد معروف به اورنگ زیپ از پادشاهان گورکانی مسلمان هند؛ موسیقی را حرام میدانست او فرمان داد تا آلات موسیقی را چنان دفن کنند که دگر هیچ صدایی از آن شنیده نشود. در مراسم تدفین موسیقی که توسط موسیقیدانان و با اجبار و تهدید انجام شد تا «فرمان» جایگزین فرهنگ شود و تفّکر سرهنگی بر اندیشه فرهنگی غالب گردد. آیا چنین شد؟! جهانیان مردمان هند را با رقص و موسیقی و شادی و نشاط میشناسند و جمعی خدامحوران عارفی چون مولانا آن را به عشق و پرستش و مستی بدل ساخته که آوای دوست را میشنوند و
«خشک چوبی، خشک سیمی، خوشپوست
از کجا میآید این آوای دوست»
لایحه حجاب و مجازاتهای پیشبینیشده در آن از جمله کسر حقوق، توقیف خودرو، بستن حساب بانکی و جریمه نقدی و سایر محرومیتهای اجتماعی اگرچه در کوتاهمدت میتواند اثرگذار باشد امّا در بلندمدت نمیتواند در جامعه رویکرد فرهنگی و باور و اعتقاد درونی ایجاد کند. وقتی نماینده همدان میگوید:» برخورد جدی نکردن با مسئله کشف حجاب، چهرهی جمهوری اسلامی را خدشهدار میکند.» این نماینده انقلابی نمیداند که کلیه فروشی، افزایش معتادین، ۱۵ میلیون پرونده دادگستری، نیمی از مردم با تورم فعلی به زیر خط فقر رفتن، افزایش ۵۰ درصدی سرقت، بیکاری، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش طلاق بخصوص در شهرهای مذهبی، شکنجه مکرّر در زندانها، نابرابری در توزیع حقوق و دستمزد و… که اعتماد مردم را ذایل و اعتقادشان را به یغما میبرد. برادر گذر از پوست کن تا مغز بینی و…
با تحلیل و تفسیر سورهی روم و دلایل شکست امپراتوریهای بزرگ ایران و روم به این حقیقت پی خواهیم برد که این امپراتوریها پیشرفتهترین سلاحها را داشتند ولی چون حکومتشان از عدالت، اخلاق و جامعیت اجرای قانون برای همه فاصله گرفتند، مردمان این سرزمینها چون مردگان متحرک از اراده، احساس و شجاعت و عقل جمعی تهی شدند و در برابر انسانهایی با اراده و ایمان و اعتقاد و باور پولادین شکست خوردند. یادمان باشد مردم را از دست ندهیم.







