«سوشال مدیا» و سیمای دروغین زندگی بشر!
- شناسه خبر: 16820
- تاریخ و زمان ارسال: 1 اردیبهشت 1404 ساعت 12:46

شاید تا چند سال پیش کسی گمان نمیکرد زمانی برسد که شبکههای اجتماعی به یکی از نیازهای اصلی بشر تبدیل شوند، ولی امروزه کمتر کسی پیدا میشود که در این شبکهها حضور نداشته باشد.
پیشرفت تکنولوژی و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جهان باعث شد تا شبکههای اجتماعی به ابزاری انکارناپذیر تبدیل شوند. بنابراین سوشال مدیا یا همان شبکههای اجتماعی به دلیل داشتن کاربران فراوان،تأثیر عجیبی بر زندگی،روان و کسبوکار مردم گذاشته است.
با بهوجود آمدن شبکههای اجتماعی و فعالیت مستمر در آن سبک زندگی و فرهنگ مردم نیز تغییر کرد تا حدی که سوشال مدیا توانست به طرز عجیبی حتی بر ادبیات افراد جامعه نیز تاثیرگذار باشد و شیوه زندگی،تعاملات اجتماعی و خویشاوندی، نوع پوشش و همچنین روابط با جنس مخالف را تغییر دهد.
کاربران شبکههای اجتماعی در این شبکهها رویدادهای زندگی خود، خاطرات، موقعیت اجتماعی و عقایدشان را با یکدیگر به اشتراک میگذارند و این گونه به تخلیه احساسات گوناگون خود میپردازند.
لذا از همین رو است که گفته می شود میان عضویت در شبکههای اجتماعی و سبک زندگی انسان معاصر ارتباط مستقیمی وجود دارد.
البته شبکههای اجتماعی مانند سایر دستاوردهای فناوری فواید بیشماری برای زندگی بشر دارد،مثل: ارتقای آموزش و پژوهش، اطلاعرسانی ها، فرهنگسازی در زمینه حفاظت از محیط زیست،ارتقای فرهنگ شهرنشینی، افزایش فرهنگ رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، بهبود رعایت بهداشت فردی،کسب و کارها و غیره؛ اما با وجود این همه مزایا تاثیرات منفی و مخربی هم بر سبک زندگی افراد و فرهنگ جوامع، گذاشته و میگذارد.
پس در مورد شبکههای اجتماعی باید مانند سایر محصولات تمدن جدید، از یک قاعده کلی پیروی کرد یعنی به جای اینکه افراد به ویژه نوجوانان و جوانان را از حضور و فعالیت در این شبکهها منع نمود، به آن ها توصیه کرد که به طور صحیح، اصولی و عاقلانه از سوشال مدیا استفاده کنند.
برخی از مطالعات دانش روانشناسی نشان داده است که استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی می تواند منجر به بروز افسردگی و اضطراب در افراد شود. اصلی ترین دلیل بروز این پدیده این است که شبکه های اجتماعی باعث مقایسه افراد با دیگران و ایجاد احساس نارضایتی از زندگی شخصی شان می شود.
اگر در قسمت هایی از این نوشته به عمد از عنوان انگلیسی «سوشال مدیا» به جای شبکه یا رسانه اجتماعی استفاده شده و می شود مقصود این است که در قالب نگاه روز کمی به پدیده اجتماعی و فراگیر سوشال مدیا پرداخته شود که متأسفانه همه ابعاد زندگی انسان امروزی را در بر گرفته است و از منظر علم روانشناسی و جامعه شناسی می توان نقدهای فراوانی را بر آن وارد دانست.
سوشال مدیا ویترینی زیبا و پر زرق و برق از لحظههای گلچین شده زندگی دیگران است، نه سیمای یک زندگی واقعی.
انسان واقع گرای امروزی باید بداند اینکه در میان دغدغههای ریز و درشت زندگی واقعی اش هنوز از پا نیفتاده و ادامه میدهد، نفس میکشد و تلاش میکند،ارزشمند است،باید بداند هیچ کس مسیرهای رفته او را آن طور که خودش رفته،نپیموده و هیچکس مثل او نیست و نخواهد بود.
اساسا «سوشال مدیا» زندگی کامل و اصلی هیچکس را نشان نمیدهد و این بزرگ ترین فریب انسان در عصر حاضر است.
شبکههای اجتماعی پر است از عکسها و لحظههایی که آدمها خودشان انتخاب میکنند که به که،کجا و چگونه نشان شان بدهند.بنابراین سیمای بزک کرده از خود و زندگی شان را به نمایش می گذارند که محصولی جز حسرت و حرص و نفرت ندارد.
افراد در شبکه های اجتماعی معمولاً لحظههای خوب، موفقیتها، سفرها یا خوشیهای زودگذر و البته ساختگی و دروغین را،به اشتراک می گذارند نه نقص ها، ناراحتیها، شکستها، سختیها یا روزهای ملالت بارشان را.
سوشال مدیا فریبنده ترین،غیرواقعی ترین و یا به تعبیر امروزی ها،فیک ترین جنبه های زندگی بشر را به نمایش می گذارد.
پس اگر فکر میکنیم زندگی دیگران مملو از نعمت،رفاه،شادمانی، خوشی و خوشبختی است یادمان باشد که ما با جادوی سوشال مدیا فقط بخش سانسورشدهی آن را میبینیم، نه همه ابعادش را.
شبکه های اجتماعی علی رغم محاسن بسیارشان،آن چنان تأثیر مخربی بر روان افراد و روابط بین فردی شان گذاشته اند که حالا دیگر حتی اعضای یک خانواده، زیر یک سقف مشترک،با هم بیگانه اند و حرف های مشترک ندارند و این یعنی، دیری نمی پاید که زندگی عاطفی و اجتماعی بشر،ذره ذره به اسارت سوشال مدیا در می آید و انسان،فاقد هویت،اصالت و عاطفه خواهد شد.